Niektórzy w internecie nabijają się z "czytelników" i "zbieraczy" gazetek promocyjnych i poszukiwaczy najtańszego masła w okolicy. Drożyzna i inflacja, które wciąż utrzymują się na wysokim poziomie skłania jednak coraz więcej osób do poszukiwania gorących okazji w ten właśnie sposób.
Można mieć wszystko w telefonie (bo istnieją aplikacje, które zbierają najbardziej atrakcyjne promocje), ale wśród klientów wciąż jest mnóstwo tradycjonalistów, którzy wolą papier. Markety wychodzą im w tym roku naprzeciw.
Zobacz także:
Wzrost nakładów na gazetki promocyjne w 2025 roku
Polski rynek handlu detalicznego wraca do korzeni. W pierwszym kwartale 2025 roku liczba wydanych gazetek promocyjnych wzrosła aż o 16,6% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2024. Dane te jednoznacznie pokazują, że sklepy ponownie inwestują w tradycyjne formy reklamy. Gazetki promocyjne, przez wielu traktowane jako relikt przeszłości, znów zyskują na znaczeniu.
Wydania te pojawiają się zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej, w trosce o ekologię – jednak to właśnie wersje fizyczne notują szczególną aktywność wśród klientów. Polacy traktują je jak codzienną lekturę, często planując zakupy w oparciu o znalezione tam promocje.
Skuteczność tradycyjnych metod promocji
Sieci handlowe sięgają po sprawdzone mechanizmy, by zatrzymać klientów w czasach rosnących cen i konkurencji. Gazetki z promocjami mają nie tylko informować o okazjach, ale też budować przywiązanie do marki i zwiększać częstotliwość zakupów, np. dzięki kuponom promocyjnym czy konkursom w środku.
Powrót do tej formy promocji może być również reakcją na przeładowanie cyfrową komunikacją. W dobie powiadomień SMS, w aplikacjach i e-maili, wielu klientów jest już zmęczonych reklamami online, przez co gazetki promocyjne wracają jako coś „namacalnego” i bardziej wiarygodnego.
Upodobania klientów a gazetki promocyjne
Dla wielu Polaków gazetki promocyjne to nie tylko informator, ale też rytuał zakupowy. Klienci wciąż chętnie sięgają po fizyczne egzemplarze gazetki z promocjami – przeglądają je w domu, planują zakupy, zaznaczając produkty, a czasem nawet traktują jako inspirację kulinarną. Coraz częściej pojawiają się też aplikacje mobilne umożliwiające przeglądanie gazetek elektronicznych, jednak papierowe wydania nie tracą wcale na znaczeniu.
Jak wynika z obserwacji rynku, klienci przywiązują dużą wagę do przejrzystości, czytelności i formy graficznej. To właśnie dobrze zaprojektowana gazetka potrafi zatrzymać uwagę i zachęcić do wizyty w sklepie. Gazetki z promocjami coraz częściej wyglądają estetycznie (a na pewno ładniej niż w przaśnych latach 90.).Coraz przyjemniej wziąć je po prostu do ręki.
Wpływ gazetek na sprzedaż detaliczną
Zwiększenie liczby gazetek promocyjnych przez sieci handlowe to nie przypadek. Dane wskazują, że odpowiednio zaplanowana kampania gazetkowa może znacząco wpłynąć na sprzedaż.
Klienci, mając aktualne promocje czarno na białym, częściej decydują się na większe zakupy lub odwiedzają konkretne markety tylko ze względu na znalezioną wcześniej ofertę. Wzrost wydatków sieci na gazetki z promocjami ma więc jasne uzasadnienie biznesowe. Mimo upływu lat gazetki promocyjne wciąż działają, nie zestarzały się i przynoszą wymierne efekty.